You have successfully logged out.
Zwinne zarządzanie w zakresie badań i rozwoju
Udana innowacja zaczyna się od użytkowników: badania i rozwój w dziedzinie technologii medycznych mogą przynieść realny postęp tylko wtedy, gdy są konsekwentnie ukierunkowane na potrzeby użytkowników — od personelu medycznego po pacjentów.
B. Braun pracuje nad innowacjami w technologii medycznej. Jednak to, jak one wyglądają, a przede wszystkim, jak do nich dochodzi, często staje się jasne dopiero w trakcie procesu. Właśnie tutaj korzyści przynosi zwinne zarządzanie. Oznacza to, że metoda jest tak otwarta i dynamiczna, że można wprowadzać zmiany w regularnych cyklach pracy. Skąd jednak biorą się pierwotne pomysły? Od profesjonalistów korzystających z produktów — naszych klientów.
Oczywiście, nowe rozwiązania również wymagają pomysłów, kreatywności i nieszablonowego myślenia. „Ale co, jeśli najlepsze produkty nie zostaną zaakceptowane przez klientów?” — mówi Thomas Beck, ekspert ds. rozwoju aplikacji w chirurgii małoinwazyjnej w B. Braun. Użytkownicy produktów Aesculap mają najwyższe wymagania. Chirurgia to często kwestia życia i śmierci. „O sukcesie operacji często decyduje ułamek milimetra” — wyjaśnia T. Beck. Każdy ruch musi być perfekcyjny, co oznacza, że każde urządzenie musi być w pełni kontrolowalne. „Prawdziwymi ekspertami są chirurdzy” — podkreśla. „Dlatego tak ważne jest, by ich słuchać, poważnie traktować ich wymagania i sugestie, a także obserwować ich podczas pracy.”
W zimowy piątek właśnie to dzieje się w Akademii Aesculap w Berlinie. Firma B. Braun zorganizowała konferencję poświęconą przyszłości chirurgii małoinwazyjnej: „Gdzie będzie laparoskopia MIS w 2040 roku?”. Jedenastu chirurgów z Chile, Niemiec, Francji, Polski, USA i Wielkiej Brytanii spotyka się z ekspertami B. Braun, by wspólnie zastanowić się nad przyszłością swojego zawodu. Prowadzą wykłady, dzielą się praktycznymi wymaganiami i kreślą scenariusze operacji za 15 lat. Przede wszystkim mówią jednak o swoich oczekiwaniach. Przedstawiciele B. Braun uważnie ich słuchają, robią notatki i wymieniają się pomysłami. „Takie spotkania odbywają się regularnie” — mówi Elisabeth Schneider, specjalistka ds. inżynierii w zakresie chirurgii małoinwazyjnej. „Przynajmniej dwa razy w roku, na różnych kontynentach. Im bliższy kontakt z naszymi klientami, tym lepszy rozwój produktów.”
Po południu teoria przechodzi w praktykę. Chirurdzy pracują z prototypami systemów wizualizacji, testując przyszłe produkty w małych grupach. Pracownicy B. Braun instruują ich i uważnie obserwują. Jak produkt leży w dłoni? Jak zachowuje się przewód przy zmianie pozycji? Jakie struktury są widoczne w zależności od rodzaju oświetlenia? Thomas Beck wyjaśnia: „Te prezentacje na żywo to tylko jeden z elementów naszej współpracy z klientami. Równie ważne jest przebywanie na sali operacyjnej i analizowanie użytkowania produktów, które już zostały wprowadzone.” T. Beck i E. Schneider podkreślają: „Kluczowe jest dzielenie się wiedzą z chirurgami, poznanie ich perspektywy i opinii. Naszym celem jest tworzenie najlepszych produktów — a do tego potrzebujemy ich doświadczenia.”
Chętnie też dzielą się swoją wiedzą. Przykładem może być opinia dr Kathariny Feilhauer, starszej chirurg specjalizującej się w chirurgii ogólnej, jamy brzusznej i transplantacyjnej w szpitalu w Stuttgarcie: „Cenię sobie te spotkania. Chodzi o wymianę doświadczeń i mojej wiedzy jako chirurga. Weźmy na przykład nową generację produktów Caiman® firmy Aesculap do zamykania naczyń w chirurgii otwartej i laparoskopowej. Moje sugestie zostały bezpośrednio uwzględnione w procesie rozwoju. Ważne było dla mnie, aby urządzenie dawało natychmiastową i wiarygodną informację zwrotną, na przykład, gdy uszczelnienie jest zakończone. Takie detale mają ogromne znaczenie w praktyce chirurgicznej.”
“Kiedy moja wiedza jako chirurga jest potrzebna do udoskonalenia urządzeń, odnoszę z tego wymierne korzyści – moje sugestie i wymagania są uwzględniane w procesie rozwoju produktu.”
Jednak chirurdzy to nie jedyna grupa dostarczająca cenne informacje na temat optymalizacji urządzeń medycznych. Dotyczy to również innych profesjonalistów, a zwłaszcza personelu pielęgniarskiego. Około 10 000 kilometrów od Berlina, na malezyjskiej wyspie Penang, niewielki zespół kontynuuje prace nad rozwojem cewnika żylnego. Dzięki Introcan Safety® 2 IV zespół prowadzony przez YongJi Fu, kierownika działu badań i rozwoju, dokonał przełomu: zintegrowana membrana zmniejsza ryzyko wycieku krwi podczas wymiany igły – to ważny aspekt bezpieczeństwa dla personelu.
W B. Braun w Malezji kluczową rolę odegrała Yie Miin Lee, pielęgniarka szpitalna. Rozpoczęła karierę pielęgniarską w Singapurze, po czym wróciła do Malezji i dołączyła do B. Braun. Od siedmiu lat ściśle współpracuje z personelem pielęgniarskim, aby wykorzystać jego doświadczenie w procesie rozwoju produktu. „Podczas opracowywania Introcan Safety® 2 byłam niewidzialna” – stwierdza, uśmiechając się. Obserwowała personel pielęgniarski w szpitalu, nie wpływając na procesy i skrupulatnie dokumentowała sposób użytkowania już wprowadzonego produktu. „Chcieliśmy zaprojektować innowację w taki sposób, aby obsługa pozostała praktycznie niezmieniona” – wyjaśnia. Podzieliła się swoimi spostrzeżeniami z zespołem inżynierów w laboratorium, który następnie wprowadził poprawki. Podejście to okazało się skuteczne: nowy Introcan Safety® 2 otrzymał kilka nagród, w tym złotą nagrodę iF Design Award 2024.
“Moje doświadczenie w zawodzie pielęgniarki pozwala mi uważnie obserwować personel pielęgniarski podczas obsługi cewnika. Przekazałam tę wiedzę inżynierom. Rezultatem był produkt, oferujący klientom wymierne korzyści.”
Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie dotyczące tego, jak wspierać klientów w sektorze opieki zdrowotnej, najważniejsza odpowiedź brzmi następująco: wszystko, co oszczędza czas i upraszcza procesy, jest mile widziane. Zespół około 70 osób z Melsungen, Barcelony, Budapesztu, Fryburga i Berlina pracuje nad NEXADIA® Next Generation – kompleksowym systemem danych, informacji i zarządzania dializami.
René Müller, menedżer programu ds. rozwiązań cyfrowych, opisuje projekt w następujący sposób: „NEXADIA® Next Generation digitalizuje i łączy zarządzanie dializami. Zapewnia to pielęgniarkom centralny, graficzny interfejs użytkownika do monitorowania, dokumentowania i analizowania”. Srinidhi Sudarsanam, główna projektantka UX w B. Braun, wyjaśnia: „Aby opracować najlepsze rozwiązania, analizujemy sposób pracy pielęgniarek i nefrologów na miejscu i rozmawiamy z nimi o ich wyzwaniach. W ten sposób dbamy o to, aby projekt NEXADIA® Next Generation nie tylko działał technicznie, ale także zauważalnie ułatwiał codzienną pracę”.
“NEXADIA® Next Generation wykona wiele zadań za specjalistów dializ. Analizując potrzeby klientów, koncentrujemy się na opracowaniu rozwiązania precyzyjnie dopasowanego do tych potrzeb.”
Obecnie dokumentacja dializ często prowadzona jest na papierze lub w arkuszach kalkulacyjnych. Dzięki NEXADIA® Next Generation można to zautomatyzować. „Zaskakującym skutkiem naszych ankiet było to, że każda zmiana technologiczna początkowo stanowi wyzwanie poznawcze dla klientów. Jednak wszyscy, z którymi rozmawialiśmy, stwierdzili, że cieszą się z tej złożoności – ponieważ ulga jest natychmiast odczuwalna” – powiedziała Tabea Schießl, inżynier ds. czynników ludzkich. NEXADIA® Next Generation przyniesie korzyści nie tylko personelowi obsługującemu urządzenia do dializ. Skorzystają na tym również pacjenci. „Kluczowym terminem jest medycyna predykcyjna” – wyjaśnia René Müller: „Urządzenia do dializ mogą gromadzić wiele niewykorzystanych obecnie danych. Na przykład, jak wydajność dializ i parametry medyczne pacjenta są ze sobą powiązane”. Pozwala to wyciągać nefrologom cenne wnioski. Aby było to możliwe, urządzenia do dializ muszą być podłączone do złożonej infrastruktury danych. Właśnie w tym celu międzynarodowe zespoły pracują w małych grupach na warsztatach w Melsungen. Mają jeszcze dobre sześć miesięcy, zanim system będzie gotowy do wprowadzenia na rynek. „Wciąż jest wiele do zrobienia” – mówi R. Müller. „Ale jako zespół jesteśmy zaangażowani i przekonani, że dostarczymy odpowiedni rezultat.”